Duitsland zoekt naar superster op Arnhems praalschip: ‘De grootste varende televisiestudio van Europa’
Die neue Staffel sticht in See. Het nieuwe seizoen van de Duitse talentenjacht Deutschland Sucht den Superstar (DSDS) zet vanavond koers op de Duitse televisiezender RTL. De kersverse editie van de enorme tv-show van onze oosterburen heeft zowaar een geel-zwart tintje: het werd opgenomen op een Arnhems evenementenschip.
De opnames van DSDS – het Duitse equivalent van Idols – vonden plaats op de Blue Rhapsody, het enorme schip van de Arnhemse evenementenrederij Constant in Beweging. In september voer het jacht met 125 crewleden door Duitsland, terwijl op het bovendek ’s lands grootste zangtalenten zich presenteerden aan een jury die werd aangevoerd door Modern Talking-zanger Dieter Bohlen.
,,Ik kreeg de vraag of RTL drie weken lang met 125 man personeel, 4 juryleden en een paar honderd kandidaten gebruik van het schip kon maken.” – C
Bijzondere opnamelocatie
,,Het hoogtepunt van 2020’’, noemt creatief directeur Constant Geerling (58) het hosten van de talentenjacht op het schip van de evenementenrederij. Hij praat in de lobby van het schip enthousiast over de samenwerking met de Duitsers, iets dat vrij onverwachts op het pad van de Arnhemmer kwam.
,,Ik kreeg in juni een telefoontje van een producer van RTL. Hij was voor het nieuwe seizoen van DSDS op zoek naar een bijzondere opnamelocatie die covidproof kon worden ingericht.’’ De Blue Rhapsody, het grootste (85 meter lang, 4 verdiepingen hoog) en modernste schip uit de driekoppige vloot van Constant in Beweging, leende zich daar perfect voor volgens de producer.
Geerling: ,,En dus stelde hij mij de schier onmogelijke vraag of RTL er drie weken lang met 125 man personeel, 4 juryleden en een paar honderd kandidaten gebruik van kon maken.’’
Écht zoeken naar een superster’
Lang hoefden Geerling en zijn compagnon Hans Heijmen daar niet over na te denken: ze gingen akkoord. Maar ze hadden nog wel één opmerking. ,,We zeiden: die naam die jullie voeren (Deutschland Sucht den Superstar, red.) klopt niet, jullie zoeken helemaal niet’’, vertelt Geerling.
,,De potentiële supersterren moeten namelijk altijd naar de studio in München komen. Dus stelden we een concept voor waarbij het schip van Frankfurt naar Emmerich vaart en ondertussen 24 locaties aandoet om écht te zoeken naar een superster.’’
En zo geschiedde. In september werd de Blue Rhapsody omgebouwd tot ‘grootste varende tv-studio van Europa’. Constant in Beweging werd co-producent van de Duitse talentenjacht en een team ging op zoek naar de mooiste plekken langs de route die het schip over de Rijn zou afleggen.
Want het productieteam van RTL had bijzondere wensen, memoreert Geerling. ,,Ze wilden bepaalde kandidaten laten auditeren op het topdek met een mooi achtergronddecor. Dus lagen we onderweg soms uren stil voor een van de vele Duitse kastelen aan de Niederrhein.’’
Duitse Gründlichkeit
Ondertussen werd er op het schip alles aan gedaan om het coronavirus geen kans te geven. De routing van kandidaten was minutieus uitgewerkt, zodat contact vermeden werd. Een speciaal aangestelde covidmanager zorgde ervoor dat alle aanwezigen dagelijks werden getest en hield de luchtwaardes in de gaten. En achter de Blue Rhapsody voer een schip dat dienst deed als hotel voor de crew.
Een teken van Duitse Gründlichkeit (doortastendheid). Geerling: ,,Daaruit bleek hoe goed de Duitsers zoiets aanpakken. Iedere kandidaat kreeg een eigen personal assistent die glaasjes water inschonk en boterhammen smeerde, bij wijze van spreken. Op het dek stonden grote, peperdure luchtfilters die het stemgeluid van de kandidaten filterde en ‘afleverde’ bij de jury.”
,,We werken momenteel onder meer aan een wine tasting-concept op Duitse wateren: Weingenuss auf dem Fluss.” – Eric van der Zwaluw, Constant in Beweging
Terug in Arnhem
Inmiddels ligt de Blue Rhapsody weer op haar vertrouwde plek aan de Arnhemse Rijnkade. Managing director Eric van der Zwaluw (46) kijkt terug op een mooie ervaring. ,,Zonder meer. In maart viel onze motor natuurlijk stil. Dan is het geweldig dat we zoiets kunnen organiseren en ook wel tekenend voor ons dna. ‘Kan niet’ bestaat niet bij ons en we kijken altijd vooruit.’’
,,Bovendien’’, gaat Van der Zwaluw verder, ,,was dit een een geweldige leerschool voor een evenementenrederij als het onze. We nemen dit weer mee naar alle evenementen die we willen organiseren in 2021. Een jaar waarin we als branche toch moeten omgaan met het virus. We werken momenteel onder meer aan een wine tasting-concept op Duitse wateren: Weingenuss auf dem Fluss.’’
Het nieuwe seizoen van Deutschland Sucht den Superstar begint op 5 januari en wordt iedere dinsdag en zaterdag om 20.15 uur uitgezonden op RTL Duitsland.