De voordelen van een varende eventlocatie

Met dank aan Bas Veldkamp van Eventinspiration.nl

Haal het maximale uit je concept op het water

Een locatie voor je event kiezen doe je niet zomaar. Ligging, uitstraling, aantal zalen, technische voorzieningen en tal van andere factoren spelen een rol bij de keuze. Maar heb je wel eens nagedacht aan een varende eventlocatie t.o.v. de stenen variant? Wij waren benieuwd naar die voordelen en vroegen het Constant Geerling van Constant in Beweging, toch wel de ‘koning’ onder de varende eventlocaties.

Is dat niet een gevalletje ‘Wij van WC-eend’? Laten we het zo zeggen; bellen met Constant is van de eerste tot de laatste minuut geboeid zijn door zijn bevlogenheid. Maar hoe kritisch ook; het bleek terecht, want past het bij jouw event, dan biedt een eventschip absoluut grote kansen om jouw concept te verrijken.

Evenement Jules Verne

De meerwaarde van varen

Als we Constant moeten geloven is de grootste kracht van een varende eventlocatie de focus die het biedt. Varend over de Nederlandse wateren word je niet afgeleid, maar enkel geïnspireerd door wat je ziet. Je bent weg uit de dagelijkse sleur; zie het als een aangename reset waardoor de boodschap van het event veel beter bij de gasten binnenkomt.

Daarnaast geeft hij aan dat de mobiliteit de kans biedt om klanten niet naar jou te laten komen, maar dat jij als opdrachtgever naar jouw klanten gaat. Of het nou een varende beurs is die de verschillende regio’s afgaat of een inhoudelijke congres. Zeker als het gaat om één van de vele bedrijven die pal aan het water ligt, zodat je bijna letterlijk naast hun bedrijf kunt aanmeren. Dat is nog eens een laagdrempelige binnenkomer!

Verder zijn er ook conceptueel gezien grote voordelen om gebruik te maken van een eventschip. Water en schepen hebben veel metaforen die passen bij een organisatie, zoals ‘koers varen’, ‘wind in de zeilen’ en ‘aan het roer staan’. Perfect als basisthema voor jouw event. Op dezelfde manier past het Nederlandse landschap ook heel goed als levend schilderij bij veel events; vaar langs windmolens bij een thema over groene energie, langs de natuur als het gaat over milieu, langs industrieën als het gaat over ontwikkeling. Kortom, kijk om je heen en integreer het decor in jouw concept.

Is een varende locatie altijd beter?

“Nee, een schip is niet altijd ideaal. Maar als het past bij jouw event, dan heeft het op alle fronten meerwaarde,” aldus Constant. We konden het niet laten om te kijken of hij enkele veel genoemde opmerkingen over schepen kon weerleggen. Wat te denken van gebrek aan comfort, de lage plafonds, de geluidsoverlast bij meerdere decks, de hoge opstartkosten, beperkingen in conceptuele doorvertaling of het zeeziek worden? Het bleef heel even stil, waarna een schaterlach volgde. “Dat is allemaal echt verleden tijd. De echte professionele eventschepen, waaronder ook die van mijn gewaardeerde collega’s in de branche, hebben die punten allemaal allang getackeld. Heel eerlijk, als een boodschap doordat je aan boord van een schip bent niet goed geuit kan worden vanwege bijvoorbeeld de oppervlakte van de zaal of matige zichtlijnen, dan moet je het event niet op een schip doen. Maar in alle andere gevallen bieden wij echt dezelfde service en voorzieningen als een vaste locatie.”

Het promopraatje waar geen speld tussen de krijgen is

Constant in Beweging beschikt over meerdere schepen waaronder Grace Kelly en Blue Rhapsody. Natuurlijk vroegen we wat deze schepen zo bijzonder maakt “Wat de Blue Rhapsody betreft zijn we echt gaan kijken naar de kracht van vaste eventlocaties. Met het ontwerp van dit schip hebben we al die punten afgevinkt en geïntegreerd. Goede faciliteiten voor entertainment, brede trappen, hoge ruimtes, akoestische plafonds, ruime presentatiemogelijkheden en ga zo maar door. En niet te vergeten de all-in prijs, zodat je niet hoeft na te denken over die vervelende voorvaarkosten. Wij komen waar jij ons wilt hebben.

Kijkend naar Grace Kelly overheerst het gevoel vooral dat alles klopt. Je wordt daar echt compleet in de watten gelegd. Crew, schip en uitstraling; over alles is nagedacht. Het valt als een warme deken om je heen. Dat horen we ook vaak terug van organisaties die de vrijheid en het laagdrempelige VIP-gevoel erg waarderen.”

Het moet gezegd; het leest wellicht als preken voor eigen parochie, maar we weten uit ervaring dat het waar is! Uit onderzoek blijkt dat slechts 3% tot 5% van de eventmanagers die een locatie zoeken aan een eventschip denkt. Dat is echt enorm zonde, want de mogelijkheden zijn eindeloos, evenals de aan- en afmeerplekken en de prachtige uitzichten die je onderweg kunt beleven.

Voorbeeld evenement Jules Verne
EMO, event, personeel, rotterdam, theater, tol

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *