Arjan van Dijk

Eventpionier Arjan van Dijk over nalaten, inspiratie, vernieuwing en uitdaging

Iedere branche heeft zijn eigen Johan Cruijff. De Johan Cruijff van de evenementenwereld zal er nooit mee vergeleken willen worden, maar toch is hij het. Arjan van Dijk (Foto: Alexander Michielsen) is meer dan een grondlegger van de Nederlandse eventbranche, hij is de man die business en creativiteit samenbracht. Blue Magazine, het glossy magazine van het next level evenementenschip Blue Rhapsody, sprak met Van Dijk.

Vele eventprofessionals waren ooit onderdeel van zijn organisatie, werden daar opgevoed. Zij verspreidden zich over de branche en zorgden zo voor het verspreiden van het Arjan van Dijk-gen in de Nederlandse eventbranche. En Arjan van Dijk zelf? Die leeft inmiddels een ander leven, maar de scheppingsdrang blijft. Van evenementenmaker naar een ingetogen leven van rust orde regelmaat en leven in aandacht. Het hele artikel in Blue Magazine, hier een deel van het openhartige interview.

‘Ken je Fokke Obbema, columnist in de Volkskrant? Die man triggert mij enorm. Hij schrijft over bijna-doodervaringen. De zin van ons bestaan. Dat kenmerkt de andere vragen en zaken die mij bezig houden: wat is de zin van het bestaan, van oud worden? Waar zit mijn eigen balans. Ik zorg steeds weer voor nieuwe balans en heb daarbij nu echt tijd voor dierbaren’, glundert Arjan van Dijk.

Arjan van Dijk
Arjan van Dijk

‘Iets achterlaten, overdragen, de tuin, daar zit mijn passie en dus mijn energie in. Net zoals fotografie, mijn atelier waar ik aan mijn beelden werk. Mijn werk als vrijwilliger bij het klooster, reizen met een opdracht, langeafstand fietsen en hardlopen. Intimiteit vind ik bij mijn kinderen en partner Geertje. De volwassen kinderen maken mij heel gelukkig om na een avond heerlijk samen te hebben gegeten de volgende ochtend vroeg samen hard te lopen. De spanning van de kadans van het lopen en tegelijkertijd een gesprek voeren. Een vraag, een antwoord, soms een lange stilte, intimiteit. En zei ik nou net achterlaten…mijn hemel, ja nalaten…er is toch niets mooiers dan een kwaliteit van jezelf na te laten.’

In de keuken is Arjan van Dijk volledig op zijn gemak, zoals hij dat ooit was aan het hoofd van één der grootste eventorganisaties van het land. Maar waar de Arjan van Dijk Groep nu losgelaten is, zijn het de keuken, de tuin, zijn atelier en werkkamer waar louter ontspanning heerst. ‘Natuurlijk kijk ik nog wel eens terug. Ik zou niet zo veel anders hebben gedaan. Wat me wel opvalt, destijds ging het om creativiteit, nu draait het om beleving. Maar wat voor stempel je er ook op drukt, evenementen draaien erom dat een ander gezien wordt. Meer aandacht geven dan een gast verwacht. Een persoonlijk gevoel van aandacht in een andere sfeer en omgeving, die basisvoorwaarden gelden nog altijd. Als je dat kan bieden en creëren beheers je het vak op en top.’

Hans Steenbergen

‘Ach weet je, het vak van bedrijfsevenementen is natuurlijk hard doorontwikkeld, maar de basis blijft hetzelfde. Ik merk wel dat we ons nu mengen in de wereld van marketing en communicatie. Dan krijg je altijd van die termen. Maar het woord marketing alleen al betekent echt niet veel meer dan het gevoel van de markt verstaan. Twee stappen verder kunnen denken. Het moment herkennen en de taal van live snappen, daar gaat het om. Zelf kan ik ontzettend genieten van Hans Steenbergen. Echt een pionier en storyteller. Het gaat ook niet altijd om nieuw, want bijna alles wat nieuw is, bestaat al in de markt, het gaat er om wat je er mee doet. Methodes en concepten, dingen met elkaar verbinden. Dat doet Hans Steenbergen bij Food Inspiration en bijvoorbeeld met zijn Food Festival. Daarbij gaat hij van de gebaande paden en laat hij mensen echt voelen. Prachtig.’

Marketing? Dat betekent niet veel meer dan het gevoel van de markt verstaan

‘Natuurlijk kijk ik af en toe nog wel wat er in de branche gebeurt. Maar ik laat het amper binnenkomen. Waar ik wel heel veel energie van krijg is de rol in de Raad van Advies bij een hogeschool en mijn plek in de examencommissie. Als je die jonge gasten bezig ziet, dan word ik heel enthousiast. Die zijn echt heel vernieuwend, uitdagend en inspirerend.’

EventBranche.nl sprak Arjan van Dijk na lange tijd tijdens het muntleggingsevenement van Blue Rhapsody. Op het evenementenschip van zijn vrienden van Constant in Beweging, glunderden Arjan en zijn vrouw Geertje van oor tot oor. Trots op het vernieuwende, uitdagende en inspirerende. Dat kunt u ook als eerste bewonderen: op 1, 2 en 3 juli lanceert Blue Rhapsody zich met een uitzonderlijk openingsevenement.

>> Verbaas uzelf en schrijf in: Create your own composition