Briefje van Constant: zoek de verschillen!

Briefje van Constant: zoek de verschillen!

Dagelijks zie ik meerdere eventconcepten voorbij komen. Van collega’s, maar natuurlijk ook van onze eigen eventprofessionals. Als ze mijn mening vragen over de door hen geschreven concepten, stel ik altijd eerst een vraag terug: ‘en waar maken wij dan het verschil?’.

Om als event-professional het verschil te maken, moet je jezelf altijd blijven uitdagen. Niet verzanden in standaardconcepten die met één druk op de knop uitgerold kunnen worden. Luisteren naar een opdrachtgever en een concept neerzetten dat past binnen haar wensen. Lef tonen, tradities doorbreken en oude gewoontes overboord gooien. (Wat overigens ook wel het enige is dat we van onze schepen gooien.)

Lef

Lef tonen zit ook in de verdeling van een budget. Nietszeggende decoraties of onnodig entertainment: versnipper alsjeblieft je budget er niet aan. Liever één spetterende band dan 5 matige entertainers en liever één goed diner dan 5 maaltijd vervangende snacks die iedereen vergeet. Dat geldt ook voor locaties: liever 5 uur op een spectaculaire plek, dan een hele dag vol met nietszeggende ervaringen.

Zorg dat je voor je event een locatie kiest die qua ligging en looks het juiste decor heeft. Kijk of een locatie geschikt is voor jouw wensen. Een congres organiseren? Ja, dat kun je in een congrescentrum doen. Maar niemand zal het er daarna over hebben. Je kan ook kiezen voor een out-of-the box locatie. Ideeën genoeg.

Blote voeten in het gras

Neem nou de bioscoop: de beste projectie en het grootste scherm zijn daar al in huis. Of doe het in de zomer buiten met je blote voeten in het gras. Waarom niet meeliften of de hype rondom het groeiende aantal buitenbioscopen? Of kies voor een schip waarin het decor continue veranderd, en intimiteit ontstaat doordat de mensen tijdens de vaart op elkaar gewezen zijn.

Een congres is een voorbeeld, maar voor elk type evenement is een uniek idee te verzinnen waarover mensen nog lang na zullen praten. En het mooie is, het hoeft niet eens meer te kosten. Zolang je als organisatie jezelf maar blijft uitdagen en lef toont om het perfecte evenement neer te zetten voor jouw opdrachtgever.